Vývoj automobilov ide rýchlo dopredu. Mnohí z nás už vymenili staré škodovky a žiguláky za moderné autá riadené vyspelou elektronikou. Pri presadnutí do moderného tátoša je však dobré vedieť ako s ním správne zaobchádzať a jazdiť efektívne.
Sledujte premávku a udržujte stálu rýchlosť
Premávku treba sledovať na niekoľko desiatok metrov dopredu. Nie je rozumné dupať na plyn, keď nám na križovatke práve naskakuje červená, či kolóna áut pred nami brzdí pred prechodom pre chodcov. Priemernému autu stačí 5 kilowattov na udržanie stálej rýchlosti 50 km/h. Pri stodvadsiatke je to už 25 kilowattov - pamätajte na to a skúste hlavne v meste šetriť svoju peňaženku rozumnou jazdou.
Preraďte na vyšší rýchlostný stupeň
Preraďujte vyššie už pri 2500 otáčkach u benzínového motora, s dieselom už pri 2000 otáčkach za minútu. Nebojte sa, nízke otáčky vášmu autu neškodia, ak ho "nedusíte" úplne. Žiaľ, stále je rozšírený mýtus, že miera stlačenia plynového pedálu je priamoúmerná množstvu vstrekovaného paliva. Množstvo paliva si motor vypočíta sám.
Časť energie sa stráca vnútorným trením. Vyššie otáčky znamenajú vyššie vnútorné trenie, viac zbytočnej energie premenenej na teplo. Vyšie zaťaženie motora - teda viac paliva v motore pri nižších otáčkach tiež zvyšuje efektívnosť.
Spomaľujte so zaradenou rýchlosťou
Ak treba spomaliť alebo zastaviť, je efektívne využiť brzdnú silu motora. Moderné automobily pri pustení plynového pedálu a zaradenej rýchlosti automaticky vypnú prívod paliva do motora. Vtedy sa veziete zadarmo. Ak na križovatke svieti červená, spomaľte skôr, a možno nebudete musieť pred naskočením zelenej vôbec zastavovať. Ušetríte aj palivo, ktoré by ste inak potrebovali na rozbeh.
Rozumnou jazdou nešetríte len svoje peniaze, ale aj životné prostredie a prispievate k plynulosti premávky.
Zdroj: ecodrive.org
Ak sa Ti článok páči, hlasuj zaň na vybrali.sme.sk.
23. 11. 2007
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
8 komentárov:
Da sa takto jazdit v BA? Ja tak jazdim... zbytocne sa neponahalam, ked vidim v dialke cervenu, ale je mi to prd platne, ked ma vsetci predbehnu a tlacia sa na mna, takze nakoniec aj tak musim zastavit :(
Takze dufam, ze sa pridaju aj dalsi v tomto style jazdenia..pretoze aj tych najrychlejsie akcelerujucich dobehnem na dalsej cervenej :)
Vela zdaru vsetkym!
Hmmmm... ako to je s tym zastavenim privodu paliva do motoru? Ked mi palubny pocitac pri pustenom plyne ukazuje 4.1, tak ma klame?
Nie že by klamal, ale tá spotreba, čo ukazuje palubný počítač, nie je až taká okamžitá... Presnú okamžitú spotrebu Ti ukáže akurát možno Mercedes Blue Efficiency. Alebo máš teda auto s klasickým karburátorom. :-))
Ak neveríš tomuto blogu alebo linku pod článkom, tak sa o tom dá presvedčiť v slovenčine napr. tu
http://www.skvza.sk/casopis3.html#Ako%20spoma%BEova%9D%20automobil
v angličtine bárskde cez Google. :-)
:-)
Viem, ze to nemozem brat za 100% okamzitu spotrebu, ale tych 4.1 je tam vzdy pri nestlacenom plyne.
...ale ak by tam nejaké palivo tieklo aj pri pustenom pedáli, tak by som práve očakával, že tá hodnota bude nejak závisieť na otáčkach, tak ako to závisí v aute s karburátorom. A nie 4,1 konštantne.
To už bude vedieť vysvetliť len nejaký odborník na palubné počítače. :-)
Tých 4,1 Ti vysvetli iba SUZUKI (Ignis, Svift a pod.) Je to spravené tak , že ak je okamžitá spotreba medzi 0 a 4,1 ukazuje vždy 4,1.
Prečo je to tak spravené, vie len Mr.SUZUKI
:-)
Ak zaradíme dvojku a pustíme pedál, tak po poklese otážcok asi pod 1000 za minútu je možné sledovať malé cuknutie - práve vtedy sa prívod paliva opäť zapína, aby motor neskapal.
"Preraďujte vyššie už pri 2500 otáčkach u benzínového motora, s dieselom už pri 2000 otáčkach za minútu. Žiaľ, stále je rozšírený mýtus, že miera stlačenia plynového pedálu je priamoúmerná množstvu vstrekovaného paliva. Množstvo paliva si motor vypočíta sám."
Práve preto táto rada nie je správna. Ak zrýchľujete, povedzme z 0 na prechode na cestovnú 60tku po meste, radšej motor vytáčať pri akcelerácii kľudne až k 3000-3500 respektíve tam kde má najvyšší krútiaci moment. Vtedy má najnižšiu spotrebu, pretože pracuje najefektívnejšie. Palivo si vypočíta sám, takže berie menej ako v neefektívnych nízkych otáčkach.
Zverejnenie komentára